Timebeskrivelser

Kondisjonstrening

Gruppetreningssal:

HøyPuls u/h
Kondisjonstime hvor vi ikke har med hopp. Vi kjører sang for sang. Det er en enkel og effektiv time!

Let’s Dance
En danseinspirert time som passer for de fleste. Vi danser oss gjennom kjente slagere. Ta frem dansegleden og kom!

Latino Dance
En time fullpakket med hotte dansetrinn og pulserende latinske- og internasjonale rytmer. Her glemmer du at du trener!

Step Dance
Her får du en trinn time på stepkassen med mye koordinering. Gled deg!

Sykkel

Sykkel:

Sykkel Move
En sykkeløkt for alle, med progredierende intensitet over 2 til 3 topper. Timen fokuserer på effekten på kroppen, helsegevinsten og intensiteten er moderat.

Sykkel Fun
Dette er timen for deg som har fokus på glede, mestring og den gode treningsfølelsen. Musikken er leken og varierende og det samme er intensitet.

Sykkel 4×4
Her jobber vi i 4 intervaller med 4 minutters tøff jobbing og 3 minutter aktiv hvile mellom arbeidsperiodene. 4×4 intervaller er en anerkjent og effektiv treningsmetode. Den passer for alle da det er din kapasitet som bestemmer hvilken intensitet du skal jobbe med. Med 4×4 konseptet er det mulig å forbedre utholdenheten på en rask og effektiv måte.

Sykkel Intervall
Dette er supereffektiv kondisjonstrening med systematiske arbeids- og hvileperioder. Timen bygger på ulike former for intervaller. Du får du en tøff og kondisjonskrevende time og forbedrer raskt utholdenheten din.

Sykkel Surprise
Her får du en 45 minutters sykkeltime som vil variere avhengig av hvilken instruktør som kjører timen. Noen overraskelser skal man ha! Velkommen!

Sykkel Restitusjon
Hard trening bryter ned kroppen. For at kroppen skal bygge seg opp raskere og sterkere kan en restitusjonsøkt på sykkelen anbefales. Det er blodet som transporterer avfallsstoffer bort fra musklene. Forskning viser at ved trening på lavt intensitetsnivå (50% av FTP) skjer dette mer effektivt enn å ligge på sofaen og hvile😉 Timen gjennomføres uten instruktør, men med musikk og løypeprofil.

Sykkel Sport*
En sykkeløkt for deg som ønsker en utfordrende treningsøkt og er resultatorientert. Timen byr på høy intensitet, kraft og styring av intensitetssoner. Timen kjøres med watt basert løypeprofil. Med watt er det lettere å vite hvor du befinner deg formmessig, og å yte det lille ekstra på treningen. Det anbefales å gjennomføre en watt – test for å kunne ligge på riktig intensitetsnivå.

Sykkel SweetSpot*
En sykkeløkt for deg som ønsker en krevende time med lange intervaller. Treningen er ypperlig for den som vil sykle lange ritt. Hovedfokus er å trene opp evnen til å ligge under, og ved melkesyre terskelen lengst mulig. Dette er effektiv trening for å forbedre din watt-terskel(FTP). Det anbefales å gjennomføre en watt – test for å kunne ligge på riktig intensitetsnivå.

*Wattbaserte timer: Sykkel Sport og Sykkel SweetSpot
Sykkel er en av de mest populære gruppetimene på timeplanen vår. En svakhet med sykkel som treningsform i gruppe har vært at det er vanskelig å måle resultatet av treningen over tid. Vi har sykler med wattmålere og har nå innført treninger som setter fokus på å bruke watt som verktøy. Målsettingen er å ta trening på sykkel inne et steg videre, over i en verden der watt spiller hovedrollen. Watt som verktøy tilfører innendørs sykling mekanismer for å styre og måle resultatet av treningen. Watt er måleenheten som benyttes for å måle intensiteten på treningen, dvs. hvor stor kraft du sykler med i løpet av en gitt tidsperiode. Med watt som verktøy ved innendørs sykling, får du en objektiv måling på din fremgang. Dette gjør det lettere å trene riktig og å styre treningen dit du ønsker – hva er vel mer motiverende enn å se at du blir bedre fra uke til uke? Wattmåleren lyver ikke, og wattbasert trening gir deg derfor en objektiv indikator på hvordan formen din er. Med watt er det lettere å vite hvor du befinner deg, og å yte det lille ekstra på treningen.

Intensiteten du skal ligge på under disse timene, avgjøres ut ifra en watt-test. Watt-testen gir deg DIN terskelverdi, målt i watt, som brukes for å stille inn sykkelen riktig på timene. Det er selvsagt mulig å være med på sykkeltimer uten å ha tatt denne testen, men for å få fullt utbytte av timene på Kråkerøy Trening som kjøres med fokus på watt, anbefaler vi testen på det sterkeste.

Indoor Running

Intervalltrening i gruppe med instruktør på tredemølle. Den absolutt mest effektive måten å forbedre kondisjonen på, få bedre helse og forbrenne kalorier. Vi har 3 forskjellige løpetimer. Våre løpetimer har en varighet på 30 minutter. Kom oppvarmet til alle våre løpetimer.

Indoor Running Basic
Kom ferdig oppvarmet! Her løper vi med korte intervaller for ikke å danne melkesyre. En økt hvor det er lett å føle fremgang.

Indoor Running Move
Kom ferdig oppvarmet! En løpeøkt for alle, med progredierende intensitet over 2-3 topper. Timen fokuserer på effekten på kroppen, helsegevinsten og intensiteten er moderat.

Indoor Running Pyramide
Kom ferdig oppvarmet! En kombinasjon av korte og lengre intervaller.

Kondisjons- og styrketrening

Step&Styrke
En blanding av kondisjon på kassen og styrke. Timen starter med 10 minutters oppvarming, så kjøres det intervaller på 6 minutter kondisjon på kassen og 4 minutter styrke. Her får du en «alt i en time».

Kondisjon&Styrke
En blanding av kondisjon på gulvet og styrke. Vi kjører 2 kondisjonsbolker og 2 styrkebolker. Dette er en «alt i en time». Timen vil bli satt inn som en happening time.

Omnia
Trening gjennomført på ulike stasjoner, som utfordrer både styrke og kondisjon. Her brukes funksjonelle treningsverktøy, og timen gjennomføres i Omniaèn i Studio.

BootCamp
Her blander vi tradisjonelle kroppsøvingsaktiviteter med ulike former for intervall og styrketrening. Ingen koordinering, bare jobbing!! Passer supert også for GUTTA!!

Styrketrening

Stram Opp
En styrketime som passer for alle hvor vi jobber oss gjennom hele kroppen med bruk av hantler, vektskiver, kasse og egenvekt.

Styrke
En effektiv styrketime hvor du får trent hele kroppen. Vi kjører utholdende styrketrening med bruk av vektstang og frie vekter.

Styrke Intervall
Effektiv styrketime hvor vi jobber med hantler, vektskiver, kasse og egenvekt. Passer for de fleste!

Styrke Surprise
Her får du litt forskjellige styrketimer. La oss overraske deg! Det jobbes med kroppsvekt, hantler og stenger.

TRX
Denne timen gir den ideelle blandingen av støtte og mobilitet til å trene styrke, utholdenhet, balanse, koordinasjon, fleksibilitet, kraft og kjernestabilitet på en gang og på tvers av et bredt spekter av motstand. Timen passer for de fleste da det er grundig instruksjon og oppfølging gjennom hele timen.

Cardio Power MRL (mage-rompe-lår)
En tøff kondisjonstime satt sammen av funksjonelle styrkeøvelser, med hovedfokus på kjerne, sete og ben. Du får puls samtidig som du får kjenne på melkesyre. Enkle trinn og variert musikk.

Godt voksen

Godt Voksen
En time spesielt tilrettelagt for de Godt Voksne. Her får dere en fullverdig time med elementer av kondisjon, styrke, balanse uttøyning og avspenning.

Godt Voksen Sykkel
En 30 minutters sykkeltime spesielt tilrettelagt for de Godt Voksne.

Godt Voksen Sterk&Bevegelig
En 45 minutters spesielt tilrettelagt time for de Godt Voksne hvor vi jobber med balanse og bevegelighet.

Trening for kropp og sjel

Kropp&Sjel
En deilig time med elementer av yoga og pilates. Her får du trent styrke, balanse, og bevegelighet.

Pilates Stretching
Pilates er kvalitativ styrketrening med stabilitet og kroppskontroll og det handler om å bygge den indre støttemuskulaturen grundig opp fra bunnen av, slik at vi kan bære kroppen vår på en korrekt måte. Treningen utføres rolig, skånsomt og effektivt. Her får du ulike øvelser og strekker som hjelper deg å øke fleksibiliteten i ledd, muskler, osv.

Pilates II
Kvalitativ styrketrening med stabilitet og kroppskontroll som mål. Pilates handler om å bygge den indre støttemuskulaturen grundig opp fra bunnen av, slik at vi kan bære kroppen vår på en korrekt måte. Treningen utføres med rolige og skånsomme, men effektive øvelser.

Ashtanga Yoga
En dynamisk form av yoga. Passer for alle som har trent yoga i en eller annen form en stund. Pust og øvelser synkroniseres i flyt og de ulike posisjonene følger alltid samme mønster.

Klassisk Yoga
Denne typen yoga er veldig rolig, og de forskjellige stillingene glir over i hverandre i et langsomt tempo og passer derfor for alle. Klassisk yoga søker å forene kropp og sinn, og gir mange gode effekter både mentalt og fysisk. Du får god kontakt med kroppen din.

MediYoga
Medisinsk Yoga eller Mediyoga er en terapeutisk og forskningsbasert yogaform som er utviklet i samarbeid med helsevesenet. Mediyoga er nå på full fart inn i det norske helsevesenet, og det tilbys bla. på Catosenteret og Oslo Universitet Sykehus.
Mediyoga omfatter flere ulike økter og meditasjoner som kan brukes i rehabilitering av grupper med ulike behov, f.eks. astmatikere, personer som lider av utbrenthet eller ulike former for ryggproblemer, søvnforstyrrelser, Parkinsons, migrene, m.m. Alle øvelsene utføres med utgangspunkt i personens evne og kapasitet. Også alvorlig utmattede og syke personer kan delta på timene.

Qigong&Taiji
Qigong, eller «meditasjon i bevegelser», er en urgammel treningsform fra Kina hvor langsomme bevegelser er koordinert med pusten og «intensjoner». Gjennom Qigong øvelser og guidede visualiseringer/meditasjoner “jobber vi med energien” i kroppen vår. Vi blir mer bevisst på den, med mål om å kunne på et vis “styre den” til slutt. Qi” betyr “energi” og “gong” betyr “å jobbe med”.
Taiji forklares på en enkel måte som qigong bevegelser, satt sammen som et slags ‘kampkunst’, som kan forbedre helsen vår, gjøre at energien kan flyte «ublokkert» i meridianene, forbedre balanse, få økt mobilitet, «smøre» leddene og bedre generelle fysiske tilstander.

Stretching
Stretching passer for alle, kvinner og menn – gammel som ung. Bevegelighet kan trenes og det er aldri for sent å øke den. Stretching eller bevegelighetstrening handler ikke om vanlig uttøyning før eller etter fysisk aktivitet. Stretching innebærer å dra ut muskulaturen i fullt leddutslag med mål om å ØKE bevegeligheten, noe som forebygger skader, gir bedre holdning, gjør deg mere fleksibel, gjør deg mykere og ikke minst blir bindevevet forsterket for å tåle mere belastning. Økt leddutslag gir blant annet også bedre teknikk i løfteøvelser og treningsøvelser generelt.


MELD DEG PÅ

VÅRT NYHETSBREV